
Lydia van der Veen
Preconference workshop
Sprekers: Lydia van der Veen, Gijs van Vliet, Mariette Groenendijk, Joany Spierings, Désiree Krol
Praktijk-pitch over de behandeling van vroegkinderlijk chronisch trauma door leden van de SIG
Een praktijk-pitch over de behandeling van vroegkinderlijk chronisch trauma door leden van de SIG. Een fruitmand vol ideeën en ervaringen, gebaseerd op de theorie en uitgewerkt in en voor de dagelijkse praktijk. Met een inleiding over theorie en praktijk.
Gijs van Vliet geeft een inleiding over de combinatie van wetenschap en praktijkkennis adhv het werk van Hutschemaekers als paraplu voor deze workshop, over de scientist practitioner versus clinical scientist. Joany Spierings vertelt over de kerningrediënten die nodig zijn voor de behandeling van VCT, voortbouwend op haar eerdere werk over de Drie testen: het vermogen boosheid toe te laten voor de dader en zelfcompassie. Mariëtte Groenendijk vertelt over de verschillen tussen dissociatieve delen en modi en de consequenties daarvan voor de behandeling van complexe dissociatieve stoornissen. Vanuit het referentiekader van de leertheorie, de theorie over structurele dissociatie of de schematherapie kom je dan tot andere interventies in de traumabehandeling. Deze verschillen worden in deze korte presentatie op een rijtje gezet. Désirée Krol vertelt over de behandeling van VCT, die meer behelst dan de symptomen van de PTSS, over de neurobiologische veranderingen en de schade aan de hechting, geïnspireerd op het werk van o.a. Ogden en Grigsby. Lydia van der Veen vertelt over wat en waarom er meer nodig is bij van de behandeling van cliënten met VCT, vanuit het cliëntenperspectief, hun ervaringskennis, mede geïnspireerd op het werk van J Fisher en B van der Kolk.
Over de spreker
Lydia van der Veen is GZ-psycholoog, psychotherapeut en cognitief gedragstherapeut en ruim 15 jaar werkzaam als zelfstandig gevestigd therapeut. Eerdere werkervaring werd opgedaan als B-verpleegkundige in diverse psychiatrische instellingen, als groepsleidster in diverse kinder- en jeugdinstellingen en als GZ-psycholoog oa in een instelling voor jongeren die moeilijk lerend zijn.