
Jacqueline Veldman – Keers
Workshop
Spreker: Jacqueline Veldman – Keers
Een casusconceptualisatie voor geintegreerde behandelingen (EMDR, schematherapie, CGT)
Ben je ook zo enthousiast over het behandelen met een combinatie van EMDR, schematherapie en CGT, of zou je dat graag willen en weet je niet goed hoe dit te doen? Dan kan dit overzichtelijke model je helpen om samen met je cliënt in 1 oogopslag een heldere casusconceptualisatie te maken als leidraad voor de behandeling.
Werk je veel met complexe problematiek en loop je tegen problemen in de interne dynamiek van cliënten aan? Ook dan kan dit model je helpen dit op een heldere en overzichtelijke manier te visualiseren en conceptualiseren.
Vanuit de praktijk van geïntegreerd werken is dit visuele casusconceptualisatie model ontstaan, gebaseerd op modi, waardoor samen met de cliënt de interne dynamiek geïnventariseerd kan worden in begrijpelijke taal en symbolen. Hierbij kunnen ook eventuele interne conflicten, en andere complicaties die intern aanwezig kunnen zijn, zichtbaar worden gemaakt.
Het model kan tijdens de behandeling als leidraad dienen, waarbij zowel de behandelaar als de cliënt begrijpen wat er nodig is in behandeling, en wat het doel daarvan is. Namelijk het verminderen van de invloed van trauma’s (inclusief hechtingstrauma’s en emotioneel tekort), verbinding met de eigen binnenwereld, en zichzelf leren troosten, reguleren en aanmoedigen. Het model kan ook worden ingezet om problemen in relatie tot andere mensen (zoals in de behandelrelatie) te exploreren en begrijpen, en biedt daarin handvatten.
Doelgroep: workshop voor ervaren therapeuten
Over de spreker
“Er is geen mooier werk dan met mensen werken.”
Jacqueline Veldman-Keers (54) is GZ-psycholoog (in opleiding tot psychotherapeut), EMDR practitioner en VGCT supervisor, en heeft veel ervaring met schematherapie. Zij werkt met een brede doelgroep volwassenen in de SGGZ bij Inter-Psy en GGZ Drenthe, waarbij de complexere problematiek met name haar interesse heeft. Daarnaast vangt zij met haar gezin sinds 1999 tieners op met emotionele en gedragsproblemen, vaak ook met ontwikkelings-problematiek en/of trauma.